A MUS-E Magyarország Közhasznú Egyesület program leírása
"Művészettel
a szociálisan hátrányos gyermekekért!"
A MUS-E programról:
A MUS-E Magyarország Közhasznú Egyesület 2001-ben
alakult, az 1994-ben Yehudi Menuhin hegedűművész és humanista gondolkodó által
létrehozott európai szinten működő szociális művészeti-nevelési programot
valósítja meg. A program az elit művészképzés helyett társadalmi célzatú, és a
művészetek emberformáló erejét használja fel. Célja, hogy a művészeti
tevékenységek gyakorlása közben fejlődjenek a gyermekek szociális és tanulási
kompetenciái, ezzel biztosítva, hogy a jövőben egyenlő eséllyel indulhassanak
egy egészségesebb társadalomban.
A MUS-E program elsődleges célcsoportja a
veszélyeztetett sorsú, halmozottan hátrányos helyzetű, beilleszkedési és
tanulási zavarral küzdő 6-10 éves gyerekek. A program az általános iskolák alsó
tagozatos osztályaiban működik, az általános iskolák, így a gyermekek is,
ingyenesen vesznek részt a programban. A hátrányos helyzetű települések-
település részek gyakran anyagilag és inger szempontjából is szegény
életkörülmények között, multikulturális közegben nevelkedő gyermekei és az őket
nevelő felnőttek környezetében nem ritka az agresszivitás, a félelem, az ebből
fakadó erőszak és intoleráns, olykor deviáns viselkedés. Ezeken a
viselkedésmintákon kívül fontos, hogy a gyerekek az iskolában más, pozitív
mintákat lássanak és vegyenek át, megtanulják tisztelni és elfogadni egymást
különbözőségeik ellenére is. A hivatásos művészek által tartott heti kétszer 45
perces MUS-E órák beépülnek a kisiskolások órarendjébe, így a foglalkozások
száma a heti óraszám minimum 10%-át éri el. A művészek minimum 1 évre, ideális
esetben 4 évre köteleződnek el. Fontos sajátja az óráknak, hogy a meghatározott
tanmenet/tematika helyett a művészek - színészek, énekesek, jelmeztervezők,
fotóművészek, táncosok - egyéni munkamódszere, személyisége és nem utolsó
sorban a gyerekek érdeklődése és szükségletei az irányadóak, de természetesen
lefektetett pedagógiai és pszichológiai irányelveken alapulnak.
Célcsoportok
Programunk
egyik fő eleme, hogy a gyermekeken kívül célcsoportunknak tekintjük magukat a
művészeket és a pedagógusokat is.
Gyermekek
A projektben résztvevő
gyermekeknél (az eddigi nemzetközi tapasztalatok alapján is) lehet számítani
jelentős belső változásokra, fejlődésbeli különbségekre. A gyerekek könnyebben
ismerik fel és fogadják el az egymástól való különbségeket, de egymás értékeit
is könnyebben fedezik fel. A természetes agresszivitásukhoz szükséges energiát
sikerül a segítéshez, együttműködéshez szükséges erők felé fordítani. Kedvessé
válik számukra az iskola, az ott eltöltött idő (remélhetőleg nem csak azokon a
napokon, amikor MUS-E óráik vannak). Megnövekszik alkotókészségük, lelki
rugalmasságuk, alkalmazkodási stratégiáik és önérvényesítésük, melyek manapság
elengedhetetlen követelménynek számítanak a boldogulásban, a társadalmi és
gazdasági beilleszkedésben.
A
MUS-E programban való részvétel által képessé tesszük a gyermeket:Saját kreativitásának a felébresztésére,Érzelmeinek kifejezésére és azok harmonikus
társítására mások érzelmeivel,A többiekkel való erőszakmentes kommunikációra,A hallgatás, a csend megismerésére,Az önbecsülés és a mások iránti (fizikai és
szellemi értelemben vett) tisztelet elsajátítására,Az önbizalom kialakítására,A fókuszált munkavégzés és koncentráltság öröméreAz önfegyelem és a felelősségérzet
kialakítására,Saját kultúrájának, a lakókörnyezet kultúrájának
(bevándorló gyermekek esetében), valamint más országok kultúrájának a
megismerésére,Új gondolatokkal és eltérő szokásokkal szembeni
nyitottá válásra, megértésreÖnállóságra és csoportos munkavégzésrePedagógusok
Az iskolák tanárai, pedagógusai
tulajdonképpen lehetőséghez jutnak a mindennapos "szélmalom harcuk" közepette.
A művészeteken keresztül olyan megközelítéseket, technikákat sajátíthatnak el,
amik beépíthetőek további munkájukba, s melyeket csak az autentikus művészek
által ismerhetnek meg. Adott esetben oldottabban, gördülékenyebben fognak tudni
rávilágítani dolgokra, az ő kreativitásuk is megnövekszik, ami egyértelműen a
gyermekek érdekeit szolgálja. Ezen felül lehetőségük nyílik nekik is kilépni a
szigorú tanár szerepből, s a gyermekek megismerhetik "emberibb" oldalukat,
miközben ők is jobban megismerik a gyermekek személyiségét a szabadabb
együttlét és közös alkotás közepette.
Művészek
Szeretnénk megszólítani és munkát teremteni azon
művészeknek, akik saját alkotó tevékenységükön túl társadalmi felelősséget
éreznek, és úgy gondolják, hogy művészetük üzenetét gyakorlati úton a
gyermekeknek is át tudják adni, meg tudják velük osztani. Ez a fajta munka
lehetőséget nyújt a "kölcsönös hatásgyakorlásra", azaz nem csak a gyermekek
tanulnak a művészektől, de a művészek is rá látnak olyan társadalmi
jelenségekre, megismernek olyan egyéni és közösségi történeteket, melyek
számukra legalább annyira inspirálónak bizonyulnak. Leomlik egy régen felépített forma, hogy a
művész "produkál" valamit, a közönség pedig valamilyen formában "elfogyasztja"
ezt a produktumot. A projekten belül ez a reláció teljesen átalakul, és a művész
úgy tudja megőrizni társadalmi "tanító" szerepét, hogy szorosan együttműködik a
közönségével, ez esetben a gyermekekkel és a tanárokkal. A program gyakorlati
megvalósításában igen hangsúlyos, és egy folyamatosan fejlesztendő terület,
hogy hogyan tud valóban harmonikusan és előrevivően együttműködni a pedagógus
és a művész.
Elérhetőség: Filep Krisztina Mandula, program menedzser +3670- 884-6797 mandula.filep@mus-e.hu